Bankari ne pružaju klijentima obvezne informacije o kreditima

 

Kako kreditni savjetnici i osobni bankari hrvatskih banaka informiraju svoje potencijalne klijente provjerili su volonteri kroz projekt ''Zaštita potrošača korisnika financijskih usluga'' koji financira Ministarstvo gospodarstva s iznosom od 63.576 kuna. Dva tjedna volonteri su obilazili banke i naišli na uglavnom neangažirane i površne bankare, koji se ne trude objasniti kijentu sve detalje kredita kojeg podižu.


Što sve treba znati prilikom podizanja kredita?

Kao tajni kupci prošli su osam banaka: Hypo, Erste, Zagrebačku banku, Hrvatsku poštansku banku, OTP, Splitsku banku, PBZ i Volksbank. U svakoj su tražili auto kredit od 140.000 kuna na sedam godina.

Slobodna Dalmacija donosi detalje akcije: Svakom volonteru, odnosno potencijalnom klijentu banke, fiktivna je plaća bila 5000 kuna neto – objašnjava Tanja Popović, voditeljica spomenute akcije i predsjednica Centra za edukaciju i informiranje potrošača (CEIP).  Uz njezinu udrugu, u akciji su sudjelovali i volonteri Saveza udruga za zaštitu potrošača, Zadarskog potrošača, te Hrvatske udruge za zaštitu potrošača. 

Po dvije banke “obrađene” su u Zagrebu, Zadru, Osijeku i Splitu. Na osnovi dobivenih podataka vidjelo se kako čak šest od osam banaka krši Zakon o zaštiti potrošača.  - Na pitanje mogu li dobiti nacrt ugovora prije donošenja konačne odluke, naši su tajni potrošači samo u Erste banci i Hypo Alpe Adria banci dobili potvrdan odgovor, dok su ih na svim ostalim mjestima odbili, negdje uz izgovor kako će klijent imati dovoljno vremena proučiti papire prije potpisivanja. 

- To je protivno zakonu jer klijent ima pravo na pravodobnu i istinitu informaciju i poslovne uvjete u kojima ništa ne smije ostati nedorečeno. U bankama su, osim toga, i uskraćivali informaciju o tomu da se ugovor o kreditu može, bez ikakvih posebnih razloga, prekinuti 14 dana nakon potpisivanja, a to je nešto što bi ljudi morali znati – ističe Tanja Popović. 

Što se samih uvjeta podizanja kredita tiče, najrigorozniji su možda u Volksbank Hrvatska i Splitskoj banci, gdje osoba s primanjima od 5000 kuna ne može dignuti kredit na iznos od 140.000 kuna bez sudužnika s obzirom da je glavni uvjet plaća od 6100 kuna (u Splitskoj banci čak 6900 kuna op.a.).

Ne pitaju pa poslije plaču 
Uvjeti su takvi kakvi jesu, a odluka je na potencijalnom klijentu. Problem je, međutim, što ljudi ne pitaju sve što bi trebali, pa poslije plaču... Ovaj projekt napravili smo upravo s ciljem edukacije potrošača suočenih s teškoćama pri korištenju financijskih usluga. Kriza je samo intenzivirala te teškoće, ostavljajući potrošačima ozbiljnu zabrinutost o budućnosti svoje osobne štednje i depozita, kredita i mirovine - ističe predsjednica CEIP-a. 

Volonteri koji su sudjelovali u tajnoj akciji nisu imali nikakvih problema na terenu, a kako bi bili što vjerodostojniji, za ovaj su zadatak birane uglavnom osobe srednjih godina.  Među njima se našao i Željko Kružičević, diplomirani ekonomist po struci iz Splita i bivši savjetnik za financijske usluge u Savjetovalištu za potrošače.

Kreditni posrednici obvezni informirati kao i banke
Stupanjem na snagu Zakona o potrošačkom kreditiranju, kreditni posrednici, pa tako i TATA grupa (vlasnik portala Moj-bankar.hr), obavezni su prilikom savjetovanja detaljno informirati klijente o svim uvjetima kredita za koji su zainteresirani. Osim kamate i standardnih uvjeta, klijentu se objašnjava način na koji je izračunata efektivna kamatna stopa (EKS), svi dodatni troškovi i obveze koje klijent ima prilikom sklapanja ugovora o kreditu ili ugovora o štednom/osigurateljnom programu vezanom uz kredit.

Upravo zbog angažiranijeg pristupa klijentu, velike uštede vremena i sigurnosti u pravilan odabir kredita, kreditno posredovanje je jako rašireno u Europi i svijetu. Portal Moj-bankar.hr klijentima osim usporedbe kredita i ostalih bankarskih proizvoda nudi kompletnu uslugu kreditnog posredovanja uz sljedeće prednosti:

- sve informacije s tržišta na jednom mjestu
- besplatno savjetovanje i posredovanje (proviziju ostvarujemo od banke/institucije za čije proizvode posredujemo)
- sigurnost u pravilan izbor kredita
- uštedu vremena i živaca
- profesionalan i angažiran pristup

 

Izvor: moj-bankar.hr/slobodnadalmacija.hr
Foto: iStockphoto.com

Objavljeno: 2.1.2012.
Pogleda: 4628
Tagovi: financijske institucije